Με τον Ποιμ. Γιώργο Ε Μαρκάκη, Μεγ. Παρασκευή 30/4/21
Το κείμενο είναι διαθέσιμο σε PDF: https://drive.google.com/file/d/1cMwpyNAA9kS39KMklHhH2qw9dBRlMEPp/view?usp=sharing
Η «Θεία Αντικατάσταση» είναι μια έννοια άγνωστη στη πλειοψηφία των Ελλήνων που σήμερα, Μεγάλη Παρασκευή, εορτάζουμε τον σταυρικό θάνατο του Ιησού Χριστού σαν θυσία υπέρ των αμαρτιών του κόσμου.
Όπως είναι σχετικά άγνωστος αυτός ο σκοπός του Θεού που ήλθε ο Ιησούς Χριστός με μορφή ανθρώπου για να εκπληρώσει, δηλαδή το να προσφέρει την «Θεία Αντικατάσταση» σαν δωρεά χάρης, έτσι παραμένουν άγνωστες και άλλες εξίσου σημαντικές έννοιες που εξηγούν το γιατί πραγματοποίησε ο Θεός αυτό το σχέδιο, που είχαν προφητεύσει διάφοροι προφήτες του Ισραήλ σε διάστημα περίπου 14 αιώνων.
Στο πρόσωπο του Χριστού εκπληρώθηκαν περίπου 350 προφητείες. Σύμφωνα με άλλους 450. Από αυτές, 28 προφητείες εκπληρώθηκαν την ημέρα της Σταύρωσης του Ιησού που εορτάζουμε τη Μεγ. Παρασκευή.
Ο Εορτασμός της Σταύρωσης και Ανάστασης του Ιησού που συνέβη κατά την Εορτή του Πάσχα του Εβραϊκού λαού, αφορά ένα έργο που έκανε ο Θεός που συνοψίζεται σε τρεις λέξεις που περιγράφουν τη δωρεά του Θεού:
Ο Αμνός, το Αίμα, η Ανάσταση
Ο Αμνός της (θείας) Αντικατάστασης.
Το Αίμα του Εξιλασμού των αμαρτιών.
Η Ανάσταση εκ νεκρών του Ιησού που υπόσχεται ανάσταση εκ νεκρών σε όσους πιστεύουν στη θυσία που πρόσφερε τον εαυτό Του στο σταυρό, να πεθάνει αντί για εμάς, ώστε να εμείς να έχουμε ζωή αιώνια μέσω Αυτού.
Η θυσία του Ιησού Χριστού επάνω στο σταυρό που έγινε για να γίνει εξιλέωση περί των αμαρτιών, εκπλήρωσε την Δικαιοσύνη του Θεού.
Αυτό οφείλεται στο ότι η τιμωρία για την Αμαρτία είναι Θάνατος.
Ο θάνατος του Ιησού που έγινε ιερατικά υπέρ των αμαρτωλών εκπλήρωσε το τίμημα του Θανάτου, και στον Άνθρωπο που το πιστεύει προσφέρει σαν δωρεά: Απολύτρωση, Άφεση, Άνωθεν γέννηση (αναγέννηση)
Απολύτρωση από τα δεσμά του κράτους της Αμαρτίας και του Θανάτου.
Άφεση των αμαρτημάτων ώστε να έλθει ελευθερία.
Άνωθεν γέννηση δια του Αγίου Πνεύματος που φέρνει νέα εν Χριστώ ζωή.
Η αναγέννηση, ή πιο σωστά η άνωθεν γέννηση, δίνει στον Άνθρωπο τη δυνατότητα για: Αγιασμό, Άφθονη και Αιώνια ζωή
Ο άνθρωπος που ελευθερώθηκε από τα δεσμά της Αμαρτίας και γεννήθηκε από τον Θεό δια του Αγίου Πνεύματος, αποκτά πρόσβαση στη ζωή του Αγιασμού που γίνεται διαμέσου της εξομολόγησης και μετάνοιας.
Ο Ιησούς είπε (Ιωάννου 10:10) ότι ήλθε για να έχουμε ζωή, και συμπλήρωσε «και περισσόν έχωσιν», δηλ. ζωή με αφθονία, ή, άφθονη ζωή. Αυτό το μέτρο του «περισσόν», δηλαδή που να περισσεύει δεν μπορεί να αφορά την αιώνια ζωή, αφού είναι μέτρο σύγκρισης επίγειο και έχει σαν σημείο αναφοράς την στέρηση. Στον ουρανό δεν υπάρχει στέρηση ούτε και λείπει τίποτε, επομένως αφορά τον επίγειο βίο.
Η Αιώνια Ζωή αφορά την ζωή των πιστών μετά την ανάσταση εκ νεκρών που θα γίνει μετά τη Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου. Δεν θα υπάρχει πλέον θάνατος, ούτε δάκρυ, ούτε θλίψη.
Ο Εορτασμός της Μεγάλης Παρασκευής είναι ο καιρός να θυμόμαστε ότι υπάρχουν τρεις έννοιες οι οποίες προσδιορίζουν τη Χριστιανική πίστη:
Δικαιοσύνη, Αντικατάσταση, Συμφιλίωση
Η Δικαιοσύνη του Θεού εκπληρώθηκε μέσω της εξιλεωτικής θυσίας του Ιησού στο σταυρό
Ρωμαίους 3:23 δεδομένου ότι, όλοι αμάρτησαν, και στερούνται τη δόξα τού Θεού· 24 ανακηρύσσονται, όμως, δίκαιοι, δωρεάν, με τη χάρη του, διαμέσου τής απολύτρωσης που έγινε με τον Ιησού Χριστό· 25 τον οποίο ο Θεός προκαθόρισε ως μέσον εξιλέωσης διαμέσου τής πίστης, με βάση το αίμα του, προς φανέρωση της δικαιοσύνης του, για την άφεση των αμαρτημάτων, που έγιναν στο παρελθόν, μέσα στη μακροθυμία τού Θεού· 26 προς φανέρωση της δικαιοσύνης του στον παρόντα καιρό, για να είναι αυτός δίκαιος, και να ανακηρύσσει δίκαιον εκείνον που πιστεύει στον Ιησού.
Η Θεία Αντικατάσταση είναι η φανέρωση της Αγάπης του Θεού
Ρωμαίους 5:6 Επειδή, ο Χριστός, όταν εμείς ήμασταν ακόμα ασθενείς, πέθανε κατά τον ορισμένο καιρό για χάρη των ασεβών. 7 Δεδομένου ότι, με δυσκολία θα πεθάνει κάποιος για έναν δίκαιο· για τον αγαθό, βέβαια, ίσως και τολμάει κάποιος να πεθάνει. 8 Ο Θεός, όμως, δείχνει τη δική του αγάπη σε μας, επειδή, ενώ εμείς ήμασταν ακόμα αμαρτωλοί, ο Χριστός πέθανε για χάρη μας· 9 πολύ περισσότερο, λοιπόν, αφού τώρα ανακηρυχθήκαμε δίκαιοι με βάση το αίμα του, θα σωθούμε από την οργή διαμέσου αυτού. 10 Επειδή, αν, ενώ ήμασταν εχθροί, συμφιλιωθήκαμε με τον Θεό διαμέσου του θανάτου τού Υιού του, πολύ περισσότερο, εφόσον συμφιλιωθήκαμε, θα σωθούμε με τη ζωή του.
Η Θεία Αντικατάσταση φέρνει Συμφιλίωση προς τον Θεό
Β’ Κορινθίους 5:19 δηλαδή, ότι ο Θεός ήταν που συμφιλίωνε τον κόσμο με τον εαυτό του, διαμέσου τού Χριστού, μη λογαριάζοντας σ’ αυτούς τα πταίσματά τους· και εμπιστεύθηκε σε μας τον λόγο τής συμφιλίωσης. 20 Είμαστε, λοιπόν, πρεσβευτές υπέρ τού Χριστού, ωσάν ο Θεός να σας παρακαλούσε μεταχειριζόμενους εμάς· δεόμαστε, λοιπόν, υπέρ τού Χριστού, συμφιλιωθείτε με τον Θεό. 21 Επειδή, εκείνον που δεν γνώρισε αμαρτία, τον έκανε για χάρη μας αμαρτία, για να γίνουμε εμείς δικαιοσύνη τού Θεού διαμέσου αυτού.