Πως να μελετούμε σωστά την Αγία Γραφή, και ποιος είναι ο στόχος της μελέτης μας
Ο στόχος είναι η ΕΝΣΑΡΚΩΣΗ του ΛΟΓΟΥ μέσα στον πιστό
Από Ποιμένα Γιώργο Ε Μαρκάκη, μάθημα Κυριακής 19 Δεκ 2021 @Κέντρο Σαλόμ Αθηνών
Όλες οι σημειώσεις του μαθήματος σε pdf: https://drive.google.com/file/d/1Hlf5KCCy2aozcE1iQy813sgLQr0ERk6a/view?usp=sharing
——————-
Όσον αφορά τη μελέτη της ΑΓ υπάρχουν δύο παράλληλοι δρόμοι. Είναι απαραίτητο να βαδίζουμε ταυτόχρονα και στους δύο, όπως ένα τραίνο πατά ταυτόχρονα σε δύο παράλληλες ράγες.
1. Απλή ανάγνωση του γραπτού Λόγου
Η πρώτη βασική ανάγκη που έχει κάθε πιστός είναι να κάνει ανάγνωση της Αγίας Γραφής ώστε να έχει διανοητική επίγνωση του γραπτού Λόγου. Αυτή η ανάγκη κυρίως απευθύνεται στη διάνοια του ανθρώπου που χρειάζεται να αποκτήσει και να διατηρεί τη γνώση όλων όσων είναι γραμμένα στην Αγία Γραφή. Αυτή η γνώση μπορεί μεν να είναι επιφανειακή, αλλά παραμένει τόσο σημαντική και βασική όσο το να παρέχει κάποιος τη φυσική τροφή στο φυσικό σώμα για όλες τις βασικές λειτουργίες που είναι απαραίτητες για να είμαστε ζωντανοί και υγιείς.
Η σκέψη των ανθρώπων που δεν έχουν την γνώση των Γραφών παραμένει καρπός της κοσμικής μόρφωσης και κουλτούρας, και επηρεάζεται από τις απόψεις και τον τρόπο σκέψης του κόσμου. Το πρόβλημα βεβαίως είναι ότι ο κοσμικός και ψυχικός άνθρωπος που δεν έχει επίγνωση του γραπτού Λόγου δεν έχει κανένα κριτήριο και κανένα μέτρο και σταθμό διαφορετικό από αυτά του κόσμου. Το αποτέλεσμα είναι ότι μένει σε σκοτάδι και άγνοια όσον αφορά τα κριτήρια, μέτρα και σταθμά της Βασιλείας του Θεού που μας γίνονται γνωστά κυρίως (μόνο;) διαμέσου των Γραφών.
Όποιος δεν έχει διαβάσει έστω και μια φορά όλη την Αγία Γραφή από την αρχή μέχρι το τέλος, και δεν γνωρίζει τι είναι γραμμένο σε κάθε βιβλίο της Γραφής, θα πρέπει να θέσει σαν πρώτιστη και άμεση προτεραιότητα στη ζωή του να κάνει αυτή την απλή ανάγνωση από την αρχή μέχρι το τέλος, σελίδα προς σελίδα. Προτείνω αυτή η ανάγνωση να μην γίνεται βιαστικά. Ο στόχος δεν είναι να τελειώσουμε την ανάγνωση όσο το δυνατόν πιο σύντομα. Αυτή η ανάγνωση είναι καλό να γίνεται με αργό ρυθμό, διαβάζοντας καθημερινά ένα τμήμα χωρίς να γίνεται βάρος και χωρίς να διαβάζουμε παραπάνω από όσα μπορεί να συγκρατήσει η διάνοια μας.
2. Μελέτη της Αγίας Γραφής με προσευχή για εμβάθυνση, αφομοίωση, αποκάλυψη
Αυτή η βαθύτερη μελέτη θα μπορούσε να συμπίπτει σε κάποιο βαθμό με τα κείμενα της απλής ανάγνωσης, αλλά δεν είναι απαραίτητο. Δηλαδή, αν κάνουμε ανάγνωση κειμένων της Καινής Διαθήκης είναι ευκολότερο παράλληλα να εμβαθύνουμε και να πάρουμε χρόνο για συλλογισμό με προσευχή για να πάρουμε αποκάλυψη και για να αφομοιώσουμε το μήνυμα.
Eίναι απαραίτητο να γνωρίζουμε και τα ιστορικά βιβλία της Αγίας Γραφής όπου μαθαίνουμε πως ενήργησε ο Θεός στο λαό και μέσα από το λαό Ισραήλ, αλλά δεν μπορεί να αυξηθεί μέσα μας ο Χριστός, ούτε να περιοριστεί η σαρκικότητα και κοσμικότητα μας μέσα από εκείνα τα κείμενα.
Έτσι, ενώ συνεχίζουμε τη σταδιακή ανάγνωση των προ Χριστού κειμένων, παράλληλα η βαθύτερη μελέτη μας μπορεί να είναι το να προσευχόμαστε για να πάρουμε αποκάλυψη μέσα από τα κείμενα της διδασκαλίας του Αποστόλου Παύλου.
Η διαφορά ανάμεσα στη διάνοια και το πνεύμα του Ανθρώπου
Ενώ η απλή ανάγνωση απευθύνεται πρωταρχικά στη διάνοια μας για να οικοδομήσει γνώση που συνήθως παραμένει εγκεφαλική, η παράλληλη βαθύτερη μελέτη της Αγίας Γραφής απευθύνεται κυρίως στο πνεύμα μας.
Η απλή ανάγνωση του Λόγου δεν είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική (έως καθόλου) στο να φέρει την εσωτερική αλλαγή και μεταμόρφωση σύμφωνα με την «εικόνα και ομοίωση» του Χριστού. Δηλαδή το ότι κάνουμε απλή ανάγνωση του Λόγου δεν σημαίνει ότι ταυτόχρονα, αυτόματα, «γινόμαστε κοινωνοί θείας φύσης», που για να γίνει αυτό πρέπει να καταβάλουμε κάθε επιμέλεια (Β’ Πέτρου 1:4-5) ή ότι «αυξανόμαστε σύμφωνα με το μέτρο της ηλικίας του πληρώματος του Χριστού καθώς αυξανόμαστε σε τέλειο άνδρα σύμφωνα με την επίγνωση του Χριστού» (Εφεσίους 4:13).
Γι’ αυτό είναι απαραίτητη η βαθύτερη μελέτη για την οποία χρειαζόμαστε το «πνεύμα σοφίας και αποκάλυψης για να φωτιστούν τα μάτια της καρδιάς μας στο να γνωρίσουμε» (Εφεσίους 1:17-18). Για να επιτευχθεί αυτός ο καρπός της μελέτης του Λόγου χρειαζόμαστε την ενέργεια του Αγίου Πνεύματος «που οδηγεί σε όλη την Αλήθεια και μας κάνει γνωστά τα λόγια του Ιησού» (Ιωάννου 16:13-15), ενώ παράλληλα χρειαζόμαστε μια ταπεινή καρδιά αυτοεξέτασης και μετάνοιας, διότι ο Κύριος «κατοικεί στον άνθρωπο με συντριμμένη καρδιά και ταπεινό πνεύμα» (Ησαΐας 57:15).